Wednesday 15 August 2012

Bab: 2 - Mengubah Kemungkaran dengan Tangan, Lisan, dan Hati Adalah Cabang Iman

( 35 ) Diriwayatkan dari 'Abdullah bin Mas'ud r.a.: Rasulullah SAW. bersabda, 'Setiap nabi yang diutus sebelumku, pasti mempunyai pembela dan sahabat-sahabat yang berpegang teguh pada Sunnahnya dan mengikuti perintahnya; kemudian setelah mereka, tumbuhlah generasi-generasi penerus yang hanya pandai berbicara, tetapi tidak mengerjakannya, dan mengerjakan sesuatu yang tidak diperintahkan oleh nabi mereka. Oleh kerana itu, barang siapa berjuang melawan mereka dengan tangannya, dia adalah seorang Mukmin; barang siapa berjuang melawan mereka dengan lisannya, dia adalah seorang Mukmin; barang siapa berjuang melawan mereka dengan hatinya, dia adalah seorang Mukmin; tidak ada lagi keimanan selain itu walaupun hanya sebesar biji sawi," Abu Rafi berkata, "Hadis ini saya ceritakan kepada 'Abdullah bin 'Umar r.a., tetapi dia tidak mau menerimanya. Kemudian ketika 'Abdullah bin Mas'ud r.a. datang melewati lembah Madinah, 'Abdullah bin 'Umar mengajak saya mengunjunginya, lalu saya ceritakan lagi hadis itu kepada 'Abdullah bin 'Umar r.a. seraya pergi bersamanya. Setelah kami duduk bersama 'Abdullah bin Mas'ud r.a., saya bertanya kepadanya tentang hadis itu, lalu 'Abdullah bin Mas'ud r.a. menceritakan hadis itu kepada saya seperti yang telah saya ceritakan kepada 'Abdullah bin 'Umar." (1: 50 - 50 - S.M.)