Tuesday 18 December 2012

Bab: Keutamaan Sujud dan Anjuran Memperbanyak Sujud

( 297 ) Diriwayatkan dari Ma'dan bin Abi Thalhah Al-Ya'mari: Aku pernah bertemu dengan Tsauban, Maula Rasulullah SAW. Aku berkata kepadanya, "Beri tahukanlah kepadaku suatu perbuatan yang dapat memasukkanku ke syurga!: Atau kata Ma'dan, "perbuatan yang paling dicintai Allah." Tsauban diam tidak menjawab. Laku aku tanyakan lagi, tetapi Tsauban tetap diam tidak menjawab. Setelah aku tanyakan yang ketiga kalinya, dia menjawab, "Sudah aku tanyakan hal itu kepada Rasulullah SAW., lalu beliau menjawab, 'Perbanyaklah bersujud kepada Allah kerana setiap kali kamu bersujud kepada Allah, pasti Allah akan mengangkatmu satu derajat, dan Allah akan menghapus satu dosamu." Ma'dan berkata, "Setelah itu, aku bertemu dengan Abu Darda', lalu aku tanyakan pula hal itu, dan dia pun menjawab sebagaimana jawaban Tsauban." (2: 51 - 52 - S.M.)