Saturday 13 July 2013

Bab: Menikahi Gadis

( 799 ) Diriwayatkan dari Jabir Bin 'Abdillah r.a.: 'Abdullah (ayah saya) meninggal dunia dengan meninggalkan sembilan putri atau tujuh orang putri (perawi hadis ini ragu). Lalu saya menikahi seorang janda. Rasulullah SAW. bertanya kepada saya, "Wahai Jabir, sudah nikahkah kamu?" Saya menjawab, "Sudah." Beliau bertanya, "Gadis atau janda?" Saya menjawab, "Janda, ya Rasulullah." Beliau bersabda, "Mengapa kumu tidak menikahi seorang gadis sehingga kamu dapat bercanda dengannya?" Saya menjawab, "Sesungguhnya, 'Abdullah meninggal dunia dan dia meninggalkan sembilan atau tujuh orang putri. Saya tidak ingin membawa seorang wanita (isteri) yang sebaya dengan mereka. Oleh kerana itu, saya menyukai seorang perempuan yang dapat mengurusi dan memperbaiki mereka." Lalu beliau bersabda, "Semoga Allah mengaruniai keberkahan untuk mu." Atau beliau mendoakan kebaikan untuk ku. (4: 176 - S.M.)