Sunday 14 July 2013

Bab: Neraka Akan Dimasuki oleh Orang-Orang yang Sewenang-wenang, sedangkan Syurga Akan Dimasuki oleh Orang-Orang yang Lemah

( 1980 ) Diriwayatkan dari Abu Hurairah: Rasulullah SAW. bersabda, "Pernah neraka dan syurga saling mendebat. Kata neraka, 'Aku diberi-Nya keistimewaan dengan diisi oleh orang-orang yang sombong dan sewenang-wenang.' Kata syurga, 'Mengapa yang memasuki ku hanyalah orang-orang yang lemah, manusia rendahan, dan orang-orang jembel?; Lalu Allah 'Azza wa Jalla  berfirman kepada syurga, 'Kamu rahmat-Ku, Aku merahmati siapa saja dari hamba-hamba-Ku yang Aku kehendaki denganmu.' Dan Allah 'Azza wa Jalla berfirman kepada neraka, 'Kamu azab-Ku, Aku menyiksa siapa saja dari hamba-hamba-Ku yang Aku sukai dengan mu. Masing-masing mempunyai isi.' Adapun neraka selalu kurang, minta tambahan isi sehingga Allah Tabaraka wa ta'ala menginjakkan kaki-Nya, lalu api itu barulah berkata, 'Cukuplah! Cukuplah! Demi keperkasaan Engkau.' Setelah itu, barulah api itu dipadukan satu dengan lainnya. Allah tidaklah menzalimi seorang pun dari makhluk-Nya. Adapun syurga, Allah akan menciptakan makhluk-Nya baru."' (8: 151 - S.M.)