Tuesday 17 September 2013

Bab: 1 - Kehancuran Umat Islam kerana Perang Saudara di Antara Mereka

( 2000 ) Diriwayatkan dari Tsauban r.a.: Rasulullah SAW. bersabda, "Sesungguhnya, Allah telah mengerutkan bumi kepadaku sehingga aku dapat melihat masyrik (barat) dan magrib (timur) nya. Kekuasaan umatku akan sampai ke tempat aku lihat pada waktu bumi dikerutkan untukku. Dan aku diberi dua perbendaharaan, yaitu emas dan perak (maksudnya adalah ditaklukkannya Kerajaan Persia dan Romawi). Aku memohon kepada Tuhanku agar umatku tidak dihancurkan kerana paceklik yang merata, dan juga tidak dikalahkan oleh musuh dari pihak luar hingga kesatuannya dimusnahkan. Tuhanku berfirman, 'Wahai Muhammad, apabila Aku telah menentukan suatu kepastian, kepastian itu tidak dapat ditawar lagi, dan Aku telah memperkenankan permintaanmu agar umatmu tidak hancur kerana paceklik yang merata, dan tidak dikalahkan oleh musuh dari pihak luar yang dapat membinasakan kesatuan mereka, walaupun musuh-musuh itu bersatu dari seluruh penjuru bumi. Akan tetapi, umatmu itu akan hancur oleh sesama umatmu sendiri, dan satu sama lainnya saling menahan tawanan."' (8: 171 -  S.M.)