Wednesday 23 October 2013

Bab: Batasan Anak-Anak dan Orang Dewasa yang Boleh Berperang

( 1114 ) Diriwayatkan dari Ibn 'Umar r.a.: Rasulullah SAW. memeriksa saya pada waktu akan pergi ke Perang Uhud, sedangkan saya ketika itu masih berumur empat belas tahun, lalu beliau tidak memperbolehkan saya turut berperang. Kemudian pada waktu akan pergi ke Perang Khandaq, beliau memeriksa saya lagi, sedangkan saya ketika itu sudah berumur lima belas tahun, maka beliau memperbolehkan saya turut berperang. Nafi berkata, "Kemudian saya pergi menemui 'Umar bin Abd Al-Aziz, yang ketika itu dia sudah menjadi khalifah, dan menceritakan hadis tersebut kepadanya. Kemudian dia berkata, 'Hadis inilah yang menjelaskan batas anak kecil dan dewasa.' Kemudian dia menulis surat kepada semua pegawainya agar mereka mewajibkan anak yang sudah berumur lima belas tahun untuk melaksanakan perintah agama, sedangkan anak yang masih berumur di bawahnya berada dalam tanggungan keluarganya." (6: 30 - S.M.)