Wednesday 6 November 2013

Bab: Dua Orang Islam yang Berbunuhan Sama-sama Menjadi Ahli Neraka

( 2005 ) Diriwayatkan dari Ahnaf bin Qais: Pernah aku keluar hendak membantu orang ini, kemudian Abu Bakrah bertemu denganku. Dia bertanya, "Hendak ke mana kamu wahai Ahnaf?" Aku menjawab, "Aku hendak membantu anak paman Rasulullah SAW. ('Ali r.a.)." Abu Bakrah berkata, "Wahai Ahnaf, pulanglah! Sesungguhnya, aku mendengar Rasulullah SAW. bersabda, 'Apabila dua orang Islam saling memukul dengan pedangnya, pembunuh dan terbunuh itu di dalam neraka."' Kemudian aku bertanya atau ditanyakan kepada beliau, "Wahai Rasulullah, hal itu sudah seharusnya bagi pembunuh, tetapi mengapa yang dibunuh juga masuk neraka?" Beliau menjawab, "Sesungguhnya, yang terbunuh itu juga hendak membunuh lawannya." (8: 170 - S.M.)