Sunday 24 November 2013

Bab: Penyakit Epilepsi (Ayan) dan Pahalanya

( 1470 ) Diriwayatkan dari 'Atha bin Abi Rabah: Ibn 'Abbas pernah berkata kepadaku, "Maukah kamu melihat seorang perempuan ahli syurga?" Aku menjawab, "Ya," Kata Ibn 'Abbas, "Ini dia seorang wanita berkulit hitam, dia pergi menghadap Rasulullah SAW. seraya berkata, 'Saya menderita penyakit epilepsi (ayan), sedang saya takut aurat saya terbuka ketika kambuh. Oleh kerana itu, doakanlah kepada Allah agar saya diberi-Nya kesembuhan." Beliau bersabda, 'Kalau kamu mau sabar (sanggup menanggung penderitaan penyakit itu), bagimu syurga. Dan kalau kamu ingin aku mendoakanmu, aku mendoakanmu kepada Allah untuk disembuhkan-Nya.; Kata perempuan itu, 'Saya (memilih) bersabar, tetapi saya takut aurat saya terbuka ketika penyakit saya kambuh, maka doakanlah kepada Allah agar aurat saya tidak terbuka (ketika penyakit saya kambuh).' Lalu beliau pun mendoakan wanita itu (agar tidak membuka auratnya ketika penyakitnya kambuh)." (8: 16 - S.M.)