Sunday 16 March 2014

Bab: 3 - Tanda-Tanda Ahli Syurga dan Ahli Neraka di Dunia

( 1973 ) Diriwayatkan dari Iyadh bin Himar Al-Mujasyi: Rasulullah SAW. pada suatu hari bersabda di dalam salah satu khutbahnya, "Ketahuilah, sesungguhnya Tuhanku telah memerintahkanku untuk mengajarkan sesuatu yang tidak kamu ketahui, yaitu yang diajarkan kepadaku pada hari ini. Allah berfirman, 'Semua harta yang telah Aku berikan kepada seorang hamba itu halal, dan Aku menciptakan semua hamba-hamba-Ku itu berada dalam agama yang lurus. Akan tetapi, mereka didatangi syaitan-syaitan, kemudian mereka dibengkokkan dari agama mereka. Syaitan-syaitan itu mengharamkan sesuatu yang telah Aku halalkan buat mereka dan memerintahkan mereka agar menyekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak Aku turunkan keterangan tentang itu.' Sesungguhnya, Allah Azza wa Jalla mengawasi penduduk bumi, lalu Dia murka kepada mereka, baik orang Arab maupun bukan orang Arab, kecuali sisa-sisa Ahli Kitab. Allah berfirman, 'Sesungguhnya, Aku mengutusmu untuk mengujimu dan orang yang bersamamu. Dan Aku menurunkan Kitab (Al-Quran) yang tak lapuk oleh hujan (terpelihara di dada), tak lekang oleh panas, kamu dapat membacanya pada waktu tidur dan juga pada waktu jaga.' Sesungguhnya, Tuhanku memerintahkanku menyerukan kebenaran kepada suku Quraisy. Lalu aku berkata, 'Wahai Tuhanku, kalau begitu mereka akan memecahkan kepalaku, sebagaimana mereka memecahkan roti.' Kemudian Allah berfirman, 'Usirlah mereka, sebagaimana mereka mengusirmu; perangilah mereka, kami akan membantumu; keluarkanlah dana, kami akan mengeluarkan dana untukmu; kirimkanlah pasukan tentera, kami pun akan mengirimkan lima kali lipatnya; dan perangilah orang yang durhaka kepadamu bersama-sama dengan orang yang taat kepadamu."' Selanjutnya beliau bersabda, "Ahli syurga itu ada tiga golongan, yaitu (1) Penguasa yang berbuat adil, demawan, dan sesuai dengan hukum. (2) Orang penyayang, lemah lembut terhadap keluarga dan orang-orang Islam. (3) Orang yang menjaga kehormatannya, hanya melakukan yang halal lagi mempunyai tanggungan keluarga." Selanjutnya beliau bersabda, "Sedangkan ahli neraka ada lima golongan, yaitu: (1) Golongan lemah yang dungu, mereka ikut-ikutan kepadamu, tidak berusaha untuk mencari keuntungan untuk agama dan dunianya. (2) Pengkhianat yang licik, samapai-samapai perkara kecil pun dikhianatinya. (3) Orang yang setiap waktunya berusaha untuk menipu kamu tentang keluarga dan hartamu. (4) Orang kikir dan pendusta. (5) Orang yang kotor pembicaraannya." (8: 159 - S.M.)