Monday 3 March 2014

Bab: Dispensasi Pemakaian Kerah Baju dari Kain Sutera

( 1342 ) Diriwayatkan dari Abdullah maula Asma binti Abu Bakar, yaitu paman anak Atha: Asma pernah menyuruh saya menemui Abdullah bin Umar r.a. untuk bertanya tentang suatu berita bahawa Abdullah bin Umar mengharamkan tiga macam perkara, yaitu gambar pada pakaian, seprai berwarna merah merang, dan berpuasa satu bulan penuh pada bulan Rajab. Lalu Abdullah berkata kepada saya, "Berita yang kamu katakan tentang berpuasa satu bulan penuh pada bulan Rajab adalah berita yang tidak tepat, kerana itu bagaimana dengan hukum diperbolehkannya berpuasa terus-menerus. 1 Adapun berita yang kamu katakan tentang gambar pada pakaian, aku mendengar Umar bin Khaththab r.a. berkata, 'Aku mendengar Rasulullah SAW. bersabda, 'Yang memakai pakaian sutera, tidak akan mengenakan sutera di akhirat.' Oleh kerana itu, saya khawatir, gambar pada pakaian termasuk dalam larangan tersebut, sedangkan seprai yang berwarna merah merang, buktinya inilah seprai Abdullah sendiri, ternayata seprainya berwarna merah merang (bukan dari sutera, tetapi dari kain wol)." Lalu saya pulang ke rumah Asma memberitahukan jawaban Abdullah kepadanya, kemudian Asma berkata, "Inilah jubah Rasulullah SAW.!" Lalu dikeluarkanlah kepada saya sebuah jubah tebal seperti jubah seorang Raja Persia, kerah serta tutup sakunya dari sutera dan belahannya yang di muka dan di belakang diberi sisi tepi dengan sutera. Kata Asma, "Jubah ini ada pada A'isyah sampai wafatnya. Setelah A'isyah wafat, jubah itu aku simpan. Nabi SAW. biasa memakainya, dan kami biasa mencucinya untuk dikenakan oleh orang-orang yang sakit agar cepat sembuh." (6: 139 - 140 - S.M.)


________
1 Abdullah bin Umr menolak berita bahawa dia mengharamkan berpuasa satu bulan penuh pada bulan Rajab.