Sunday 25 May 2014

Bab: Wasiat Pengusiran Orang-Orang Musyrik dari Jazirah Arab dan Memuliakan Delegasi

( 987 ) Diriwayatkan dari Said bin Jubair: Ibn Abbas r.a. berkata, "Hari Khamis, apakah hari Khamis itu?" Kemudian dia menangis sehingga air matanya bercucuran membasahi kerikil. Lalu saya bertanya kepadanya, "Wahai Ibn Abbas, apakah hari Khamis itu?" Dia menjawab, "Yaitu pada hari Rasulullah SAW. sakit keras, lalu beliau bersabda, 'Berilah saya (kertas dan pena)! Saya akan mencatatkan untuk kalian surat (wasiat) agar sepeninggal saya nanti kamu tidak akan tersesat.' Kemudian mereka bertengkar, yang sebenarnya sangat tidak pantas bertengkar di sisi Nabi. Selanjutnya, mereka berkata, 'Apakah beliau mengigau meracau? Perhatikanlah beliau!' beliau bersabda, 'Tinggalkanlah saya, apa yang ada pada saya adalah lebih baik (daripada yang kamu katakan)! Aku wasiatkan kepada kalian tiga perkara, yaitu usirlah orang-orang musyrik dari jazirah Arab, muliakanlah delegasi sebagai mana saya biasa memuliakan mereka (walaupun mereka itu orang-orang kafir)."' Dia berkata, "Perawi itu diam untuk wasiat ketiganya atau dia mengatakan, 'Saya lupa (wasiat yang ketiga)."' (5: 75 - S.M.)