Tuesday 3 June 2014

Bab: Dekatnya Al-Shiddiq dan Al-Faruq kepada Nabi SAW

( 1625 ) Diriwayatkan dari Ibn Abbas r.a.: Setelah Umar bin Khaththab diletakkan di dalam usunganya, orang-orang mengerumuninya, mendoakannya, memujinya, dan menshalatkannya sebelum jenazahnya diangkat. Aku pun bersama-sama mereka. Pada waktu yang syahdu ini, tiba-tiba aku dikagetkan oleh seorang laki-laki yang memegang pundakku dari belakang. Setelah aku menoleh kepadanya, ternyata dia adalah Ali r.a. Lalu dia mendoakan suatu rahmat untuk Umar seraya berkata, "Tidaklah kamu meninggalkan seseorang yang lebih aku cintai daripadamu untuk membawa amalnya ketika aku mati menghadap Allah. Demi Allah, sesungguhnya, aku mengira bahawa Allah menjadikanmu bersama kedua sahabatmu. Hal itu kerana aku sering mendengar Rasulullah SAW. bersabda, 'Aku datang bersama Abu Bakar dan Umar, aku masuk bersama Abu Bakar dan Umar, dan aku keluar bersama Abu Bakar dan Umar.' Sungguh, aku mengharapkan semoga Allah menjadikanmu bersama mereka berdua (Rasulullah SAW. dan Abu Bakar r.a.)." (7: 111 - 112 - S.M.)