Saturday 24 November 2012

Bab: Orang yang berbau Bawang Dikeluarkan dari Masjid

( 253 ) Diriwayatkan dari Ma'dan bin Abi Thalhah r.a.: 'Umar bin Khathtab r.a. berkhutbah pada hari Jumaat. Dia menyebut-nyebut Nabi Allah SAW. dan Abu Bakar. r.a. Dia berkata, "Sesungguhnya saya bermimpi seekor jago mematuk saya tiga kali, dan saya yakin itu adalah tanda datangnya ajal saya, dan ada orang-orang yang memintaku supaya aku menunjuk penggantiku. Sesungguhnya Allah 'Azza wa Jalla tidak akan menyia-nyiakan agama-Nya, kekhalifahan-Nya, dan sesuatu (Al-Quran) yang dengan itu Dia mengutus nabi-Nya; jika terjadi sesuatu pada saya, hendaklah penunjukan khalifah dilaksanakan dengan jalan musyawarah di antara enam orang yang ketika Rasulullah SAW. wafat, beliau dalam keadaan ridha terhadap mereka. Saya tahu bahawa banyak orang yang akan mencelaku dalam perkara ini. Sungguh, saya tunjukkan bahawa mereka Islam, Kalau mereka melantiknya tanpa bermusyawarah, mereka adalah musuh-musuh Allah yang kafir lagi tersesat. Oleh kerana itu, saya tidak meninggalkan sesuatu yang lebih penting sesudahku dari Kalalah4. Saya tidak pernah menemui Rasulullah SAW. untuk menanyai sesuatu, sesering saya menemui beliau untuk pemecahan hukum waris Kalalah ini. Tidak ada yang paling berat bagi saya, seberat masalah ini sehingga beliau menusukkan jarinya ke dada saya lalu bersabda, "Wahai 'Umar, tidak cukupkah bagimu ayat Shaif di akhir Surah Al-Nisa'?"' 'Umar berkata, "Sungguh, kalau saya berumur panjang, akan saya putuskan hukum Kalalah ini dengan putusan hukum orang yang membaca Al-Quran dan orang yang tidak membaca Al-Quran." Selanjutnya, 'Umar berkata, "Wahai Allah, saya mohon persaksian Engkau bahawa saya telah menunjuk gubernur atas setiap negeri supaya mereka berlaku adil dan mengajarkan agama mereka, Sunnah Nabi mereka, membagi harta rampasan perang, dan supaya mereka melaporkan kepada saya kesulitan-kesulitan yang mereka alami dalam menyelesaikan urusan rakyat." Kemudian 'Umar berkata, "Wahai manusia! Engkau memakan dua jenis pohon yang buruk menurut saya, yaitu bawang merak dan bawang putih. Sungguh, saya mengetahui apabila Rasulullah SAW. mendapatkan baunya dari seseorang di dalam masjid, beliau menyuruhnya keluar ke Baqi. Barang siapa hendak memakannya, makanlah dahulu supaya tidak berbau." (2: 81 - S.M)
___________________
(4) LIhat juga QS Al-Nisa (4): 176.