Sunday 7 April 2013

Bab: Ihram Haji dari Makkah

( 660 ) Diriwayatkan dari Jabir r.a.: Kami pergi berihram haji ifrad 8 bersama Rasulullah SAW., sedangkan 'A'isyah pergi dengan ihram umrah. Setelah kami sampai di Sarif 9, 'A'isyah r.a. haid. Setelah sampai di Makkah, kami berthawaf di Kaabah dan bersai antara Shafa dan Marwah, lalu Rasulullah SAW. memerintahkan kami yang tidak membawa hadyu (binatang kurban) untuk bertahalul. Oleh kerana itu, kami menanyakan, "Tahalul apa?" Beliau menjawab, "Tahalul semuanya." Kemudian kami mengumpuli isteri, memakai wangi-wangian, dan memakai pakaian kami, sedangkan hari 'Arafah bagi kami tinggal empat malam lagi. Kemudian kami berihram pada hari Tarwiyah 10. Setelah Rasulullah SAW. mendatangi 'A'isyah r.a., beliau menanyakannya, "mengapa kamu menangis?" Dia menjawab, "Saya menangis kerana haid, orang-orang sudah bertahalul, sedangkan saya belum dan juga belum berthawaf di Baitullah, dan orang-orang sekarang pergi mengerjakan haji." Kemudian Beliau bersabda, "Sesungguhnya, haid ini adalah hal yang telah Allah tetapkan untuk puteri-puteri Adam, maka mandilah, lalu kerjakanlah ihram haji." Lalu 'A'isyah melaksanakannya dan berhenti pada semua perhentian. Setelah suci, dia mengerjakan thawaf di Kaabah dan mengerjakan sai di antara Shafa dan Marwah. Kemudian Beliau bersabda, "Kamu sudah bertahalul dari haji dan umrah." Kemudian 'A'isyah berkata, "Wahai Rasulullah, saya ingat belum mengerjakan thawaf di Baitullah hingga mengerjakan haji.' Beliau bersabda, "Wahai Aba 'Abdurrahman, antarkanlah dia ke Tan'im 11 untuk mengerjakan umrah." Peristiwa ini terjadi pada malam hari, ketika mampir di Muhashshab. (4: 35 - S.M.)

__________
8   Haji ifrad, ialah mendahulukan ihram haji daripada ihram umrah; apabila digabungkan, disebut haji qiran, tetapi apabila mendahulukan ihran umrahnya daripada ihram hajinya, disebut haji tamattu'.
9   Sarif, nama tempat dekat Makkah sejauh 10mil.
10 Haji tarwiyah pada delapan Dzulhijjah, hari Arafah pada sembilan Dzulhijjah, dan hari Nahr pada sepuluh Dzulhijjah.
11  Tan'im, nama suatu tempat antara Sarif dan Makkah sejauh dua farsakh dari Makkah, tempat orang-orang Makkah mengerjakan permulaan ihram. Diberi nama demikian kerana ia adalah nama sebuah gunung.