Monday 30 September 2013

Bab: Membelanjakan Harta Suami dengan Baik

( 887 ) Diriwayatkan dari Aisyah r.a.: Hindun pernah menghadap Nabi SAW. seraya berkata, "Wahai Rasulullah, Demi Allah, dahulunya tidak ada suatu keluarga yang paling saya sukai agar Allah menjadikannya keluarga yang hina di permukaan bumi ini daripada kelaurga engkau wahai Rasulullah. Dan (kini setelah saya masuk Islam) tiada suatu keluarga yang paling saya sukai agar Allah menjadikannya keluarga yang paliing mulia di permukaan bumi ini daripada keluarga engkau wahai Rasulullah." Kemudian Nabi SAW. bersabda, "Demi Zat yang jiwaku berada di tangan (kekuasaan)-Nya, aku demikian pula (semoga kamu bertambah cinta kepada Allah dan Rasul-Nya, dan imanmu bertambah kuat dihatimu!)." Kemudian Hindun berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya, Abu Sufyan seorang laki-laki yang pelit, apakah saya berdosa jika saya mengambil sebagian hartanya (tanpa sepengetahuannya) untuk saya belanjakan kepada keluarganya?" Nabi SAW. menjawab, "Tidak ada dosa bagimu membelanjakan (hartanya tanpa sepengetahuannya) kepada mereka dengan baik-baik." (5: 130 - S.M.)