Wednesday 19 February 2014

Bab: Menikahkan Anak Perempuan yang Masih Kecil

( 805 ) Diriwayatkan dari Aisyah r.a.: Rasulullah SAW. menikahi saya ketika saya masih berusia enam tahun, dan beliau menjalani kehidupan rumah tangga dengan saya setelah saya berusia sembilan tahun. Kemudian, setelah kami pindah ke Madinah, saya sakit panas (demam) selama satu bulan sehingga rambut saya rontok. Setelah sembuh, rambut saya menjadi lebih lebat hingga terurai (sampai ke bahu). Kemudian Ummu Ruman 2 mendatangi saya pada waktu saya sedang bermain ayunan dengan kawan-kawan yang sebaya dengan saya, lalu dipanggillah saya. Kemudian saya mendatanginya tanpa mengetahui maksudnya. Lalu dipeganglah tangan saya, terus dibawa sampai ke pintu rumah, sedangkan nafas saya masih terengah-engah kerana letih hingga saya tenang kembali setelah menarik nafas. Kemudian dia memasukkan saya ke dalam rumah, ternyata di sana sudah banyak wanita Anshar yang mengucapkan, "Selamat, semoga penuh kebaikan dan keberkahan! Dan semoga engkau mendapatkan nasib yang paling baik." Lalu Ummu Ruman menyerahkan saya kepada mereka, maka mereka mencucikan kepala saya dan mendandani saya. Setelah matahari meninggi, saya dikejutkan oleh kedatangan Rasulullah SAW., kemudian menyerahkan saya kepada beliau. (4: 141 - 142 - S.M.)


__________
2 - Ummu Ruman adalah ibunya A'isyah. Nama aslinya adalah Zainab Al-Farrasiyah. Akan tetapi, dia bukan ibunya Asma. Aisyah adalah saudaranya Asma satu ayah, lain ibu.